Ik kom tijdens in mijn werk vaak klanten tegen die mij vragen; Stijn, wat kan ik het beste doen met mijn SEO tijdens en na de coronamaatregelen? Het is een vraag die meerdere antwoorden kent. Wij zien een groot verschil tussen bedrijven die op de stijging van online verkopen in willen springen, en bedrijven die klaar willen staan wanneer de maatregelen weer worden versoepeld. In deze blog zal ik op beide situaties dieper ingaan.
Snel inspringen op de stijging van online verkopen
Een deel van de bedrijven die voor het begin van de coronacrisis al helemaal waren omgeschakeld naar online hebben de laatste tijd een stijging van hun verkopen gezien. Denk hierbij aan grote verkoopplatforms als bol.com, maar ook aan webshops is onder andere fitnessapparatuur of spellen. Organische SEO voor je belangrijkste zoekwoorden kan vaak langer duren. Toch zijn er een aantal manieren om snel je online vindbaarheid te verbeteren.
Een van die manieren is landingspagina’s in te zetten. Deze manier is zo oud als de weg naar Rome, maar wanneer het op de juiste manier wordt toegepast, nog altijd enorm effectief. Hierbij kan de keuze worden gemaakt om landingspagina’s aan te maken voor alle producten/productgroepen. Of, in het geval dat je als bedrijf streeft naar regionale vindbaarheid, landingspagina’s aanmaken met de belangrijke producten/productgroepen in combinatie met de regio’s.
Een tweede optie is om je Google mijn Bedrijf te optimaliseren. Google mijn bedrijf is in de zoekresultaten terug te zien als de drie lokale resultaten onder de advertenties. Deze relatief nieuwe manier van online vindbaarheid kan er op korte termijn voor zorgen dat je meer traffic naar je website toe krijgt. Omdat veel concurrenten deze optie nog niet (optimaal) hebben uitgerold is dit dé kans op gratis ‘advertentieruimte’ op Google. Wanneer je Google mijn Bedrijf account perfect wordt ingesteld kun je uit dit kanaal zomaar 300% meer traffic naar de website krijgen.
SEO op de lange termijn
Naast de bedrijven die de ‘luxe’ hebben om te kunnen profiteren van de toename in online-verkopen zijn er natuurlijk ook extreem veel bedrijf die door de coronacrisis hard getroffen worden. Van klanten hoor ik vaak dat zij deze periode, waarin zij minder tijd kwijt zijn aan hun traditionele bedrijfsuitvoering, aangrijpen om opnieuw naar hun online strategie te kijken. Hierbij speelt vaak de vraag; ‘wat is verstandig?’ op.
Allereerst is het up-to-date houden van je website hét uitgangspunt van goede online verkoop of leadgeneratie. Neem deze periode dus zeker de tijd om te controleren of alle informatie op de website nog up-to-date is.
Vervolgens moet worden nagegaan of je als bedrijf vooral klanten in de regio wilt aanspreken, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een hovenier, of dat je klanten over het hele land wilt aanspreken. Wanneer lokale vindbaarheid voor jouw bedrijf belangrijk is, is het gebruik van landingspagina’s of Google mijn Bedrijf (zoals eerder besproken) een goed uitgangspunt.
Wanneer je als bedrijf streeft naar landelijke vindbaarheid is het goed om de voor jouw belangrijke zoektermen goed in kaart te brengen. Een uitgangspunt hiervoor kan bijvoorbeeld de verschillende productgroepen zijn. Neem in deze periode ook eens de tijd om te kijken naar de strategie van je concurrenten. Op hun websites vind je vaak relevante zoektermen die kunnen bijdragen aan het behalen van meer traffic naar jouw website. Maak voor iedere relevante zoekterm een aparte pagina aan die je SEO-technisch perfect inricht. In een volgende blog zullen wij dieper ingaan op de onderdelen die daarin belangrijk zijn. Zoektermen waar weinig concurrentie zich op focust zullen wellicht vanzelf een goede positie bereiken. Wanneer dit niet vanzelf gebeurd moet er worden gekeken naar externe optimalisatie, ofwel linkbuilding.
Ondanks de onzekere tijden, zijn er dus genoeg mogelijkheden om goed op deze coronacrisis te kunnen anticiperen.
Benieuwd hoe jij je SEO het beste in kunt richten?
Wij denken graag met u mee!